ŠTA JE DPF
Pozovite nas
- Adresa
- Žikice Jovanovića Španca 25/b
- 11250 Železnik / Beograd
- —
- Radno vreme:
- Pon-Pet 09 - 18 h
- Sub 10 - 14 h
- —
-
BESPLATNA PROVERA I DIJAGNOSTIKA u BOSCH CAR SERVISU "TIM AUTO" Stevana Filipovića bb (500m od nas)
Radnim danima izmedju 9 i 10 h - —
- Tel.: +381 69 32 05 322
- dpfifap@gmail.com
Ekipa SAT emisije nas je pozvala da budemo deo priče o dpf-u i svoje znanje i iskustvo koje smo stekli od kad smo počeli sa radom 2012 godine približimo širem auditorijumu. Ovo je segment emisije u kojoj smo gostovali i malo detaljnije objasnili šta je dpf filter.
DPF filter imaju uglavnom svi turbo dizel motori EURO 4 i viših standarda, što znači da skoro svi mlađi turbo dizeli od 2005-2006 poseduju ovaj filter. Proizvodjači automobila koji su medju prvima počeli da koriste ovaj filter od 2002. godine su Peugeot, Citroen i Fiat.
Šta je dpf: DPF ili eng: diesel particulate filter često pod nazivom FAP ili fra: filtre à particules je filter čestica čađi i nalazi se u sastavu izduvnog sistema automobila. Kod starijih dizelaša u kućištu se nalazi samo dpf filter. Dok se kod novijih pre dpf filtera u kućištu često nalazi i katalizator koji ide posle turbine. Svrha ovog filtera je da smanji emisiju štetnih izduvnih gasova tako što čestice čađi zadržava u sebi kada se automobil vozi na kratkim relacijama.
Dpf filter se sastoji od keramičkog saća koje je napravljeno od silicijum karbida I metalnog kućista. Keramičko saće ima veliki broj paralelno smeštenih kanala koji su naizmenično zatvoreni. Zidovi filtera od silicijum karbida su porozni. Oni su oslojeni nosećom smešom za katalizator od aluminijum oksida i ceroksida. Preko tog nosećeg sloja je nanesen tanak film sloj platine, rodijuma, paldijuma. To su plemeniti metali koji služe kao katalizator i za sebe vezuju štetne čestice.
Pošto su kanali dpf filtera naizmenično zatvoreni, a zidovi od silicijum karbida porozni kroz njih prolazi gas dok se čestice čadji I ostalih nečistoća zadržavaju.
Problemi vezani za DPF:
– Od jula 2021. godine tehnički pregled neće moći da prođu vozila koja ne ispunjavaju propise kada je reč o emisiji izduvnih gasova.
- Veći pad u performansama, ogrničava vožnju do 2800 obrtaja.
- Vozilo ulazi u Safe ili Limp mode i isključuje turbinu kako se ne bi oštetila turbina ili stradao motor.
- Sijaju lampice upozorenja na instrument tabli (antipollution system fault).
- Visoki troškovi zamene. Novi filteri u originalnoj varijanti su preskupi, a after market lošeg i neproverenog kvaliteta!
- Turbo, klipovi, dizne, egr ventil, karike i ostali delovi motora se lako mogu oštetiti jer se stvara velika temperatura i pritasak kod velikog zapušenja!
- Ovo su neki od metoda čišćenja koji nisu u potpunosti delotvorni i mogu da stvore još veće probleme:
1. Ispiranje vodom pod pritiskom:
S obzirom da su kanali dpf filtera naizmenično zatvoreni voda pod pritiskom uništava njihov integritet i dovodi do njihovog trajnog oštećenja. Jak pritisak vode ne može da skine rezidualne naslage na samim zidovima filtera. Kod filteri koji u svom sastavu imaju i katalizator dolazi do nabijanja čestica i nečistoća između dpf-a i katalizatora. To može da prouzrokuje oštećenje katalizatora. Jedini način da se naslage nečistoća očiste, a da se na filter ne deluje invazivno i nasilno je da se one spale. SILICIJUM KARBID OD KOG JE DPF FILTER NAPRAVLJEN TRPI TEMPERATURE I PREKO 1200 STEPENI, ALI VODA POD PRITISKOM, KISELINE, DETERDZENTI, RAZNA HEMIJSK JEDINJENJA…. UTIČU NA INTEGRITET I KOMPAKTNOST DPF-A, KAKO SAMOG SAĆA, KOMORA, TAKO I ZAŠTITNOG OMOTAČA I KATALIZATORA KOJI SU U NANO SLOJU NANEŠENI NA SILICIJUM KARBID!
1. Čišćenje dpf filtera sonom kiselinom:
Ovaj metod ima najkraće dejstvo, a kiselinom se često oštećuje saće i zaštitni omotač. Posle tretiranja kiselinom u saću filtera se od karbona, sumpora i ostalih nečistoća stvara smesa nalik blatu koju je izuzetno teško isprati. Posle ispiranja u njemu se sadrži i velika količina vode koja se nakon startovanja motora pretvara u paru. U dzepovima filtera koji su zapušeni karbonskim naslagama i čadji se stvara veliki pritisak i dolazi do unutrašnjeg oštećenja filtera. Kiselina nagriza zaštitni termo omotač koji se nalazi izmedju saća i kućišta filtera. Time se rizikuje požar na automobilu jer se pri regeneraciji na samom autu na tom mestu stvaraju temperature od preko 500 stepeni.
2. Dijagnostikom pokrenuti regeneraciju u servisu:
Ima dejstvo od 1 do 2 hiljada km, ukoliko je zapušenost saća preko 70% i kraće. Nakon intervencije problem se vraća. Nije preporučljivo da se ovaj metod često primenjuje jer se povećava krtost saća i dolazi do trajnog oštećenja dpf-a. UKOLIKO JE FILTER POTPUNO ZAPUŠEN DOLAZI DO OŠTEĆENJA KERAMIKE USLED VELIKOG PRITISKA I TEMPERATURE!
3. Dekarbonizacija
Iako je ovaj metod dobra preventiva kada je u pitanju rad motora, može loše uticati na rad dpf-a. Kada dodje do čišćenja motora sva prljavština može završiti u katalizator i dpf. S obzirom da je saće katalizatora u potpunosti propusno sve se zadržva u komorama dpf-a. Zato vam oni koji je rade često preporučuju da vozite neke silne kilometre u nižem stepenu prenosa na visokom broju obrtaja kako bi na silu očistili dpf. Zbog velike zapušenosti dpf-a često dolazi do njegovog oštećenja.
4. Zamena novim filterom:
Rešava problem, međutim cena je od 700 do 2000 eura pa se retko ko odlučuje za ovu soluciju. Novi filteri koji se prodaju, a nisu originalni često su lošeg kvalteta i u svom sastvu nemaju silicijum karbid, već aluminijum trioksid koji je mnogo porozniji i nema plemenite metale koji su katalizatori.
5. Uklanjanje dpf filtera reprogramiranjem motornog računara i fizičkim uklanjanjem DPF-a sa izduvnog sistema:
Rizikujete da dodje do oštećenja na turbo punjaču, jer nema dpf-a koji mu daje podpritisak. Auto znatno uvećava potrošnju goriva na većem broju obrtaja i povećava se količina dima pri dodavanju gasa. Automobil gubi svaku Euro normu, upravljanje ovakvim vozilom zabranjeno je u EU, smanjuje mu se vrednost, posle uvodjenja zakona za Euro 4 i 5 normu ovakvo vozilo nećete moći da registrujete, bićete prinuđeni da kupite drugi filter ili da platite registraciju koja ce biti znatno skuplja…
TRENUTNO NAJISPLATIVIJE I NAJSIGURNIJE REŠENJE JE DA SE DPF OČISTI PROVERENOM METODOM I VRATI U FABRIČKO STANJE!!! Ovde možete pročitati kako proces čišćenja izgleda ČIŠĆENJE DPF-A
MI VAM MOŽEMO POMOĆI U TOME!!!
Video primeri kako funkcioniše FAP odnosno DPF filter: